fbpx

E-mail is dood: De dialoogmarketing

Social media de nieuw e-mail?

E-mail is dood, sociale media zijn de toekomst. Of iets minder scherp: e-mail is niet dood, maar stuk.

Als je kijkt naar de feiten: De click open ratio’s van e-mail dalen en e-mail wordt slechter gelezen. Ze dalen vaak onder de 30%.  Op zich niet gek als je weet dat een consument gemiddeld meer dan 15 e-mails van bedrijven ontvangt. Iedere marketeer hoopt natuurlijk dat zijn of haar campagne succesvol is en de zo gewenste call to action op gang brengt.

De jongste generatie 14-17 jaar gebruikt geen e-mail om met elkaar te communiceren. Er wordt gepingd, gepord en soms nog gebeld. Bedrijven en organisaties worstelen met het feit om ook de toekomstige groep consumenten te blijven bedienen.

In een veranderende omgeving is dit relevante vraag waarbij de consument steeds meer kanalen heeft om te reageren en de dialoog aan te gaan? E-mail dan maar overboord gooien en full focus op social media om campagnes en klantcontact te onderhouden? En op die manier campagnes succesvol maken?

Natuurlijk is dit belangrijk om ook hier als organisatie stappen in social te zetten maar in alle eerlijkheid is het een van de vele communicatiekanalen met een eigen unieke dynamiek

Social media zijn fantastisch. Je ziet snel wie “fans” zijn van je merk of campagne en als het concept goed gaat de campagne als de brandweer. Het echt meetbaar van social media campagnes is nog steeds een uitdaging ondanks alle mooie analytics tools.

De praktijk is dat je als marketeer je vaak focust op het meetbaar maken van je campagne. Hier wordt je tenslotte of afgerekend.  E-mail biedt die mogelijkheden maar is vaak verworden tot de stapel reclamefolders die je in je brievenbus vindt.

Het mooie van e-mail is dat alles meetbaar is. Aantal geopende e-mails, aantal doorkliks, aantal keren dat de e-mail is geforward etc. Het aantal performance indicatoren is bijna eindeloos.

Alleen door de focus op de performance wordt vaak vergeten waarom je nu een transactionele of campagne e-mail verstuurd. En vooral of dit echt impact heeft.

Een checklist voor succes

Wat betreft ThinkOrange is e-mail niet dood maar vraagt het om een slimme aanpak die leidt tot betere resultaten. Een korte checklist die helpt om succesvoller de dialoog aan te gaan.

  • Gebruik een persoonlijke afzender voor meer impact
  • Gebruik events of een alibi voor het klantcontact
  • Formuleer kort & krachtig
  • Personaliseer & gebruik dynamische e-mail
  • Doe de surprise check op relevantie van de content
  • Weg met de grijze muizen, durf weg te laten in je e-mail!
  • Voeg voor je belangrijkste element een social element toe wat deelbaar is
  • Gebruik een persoonlijke Call to action

Met gebruik van deze tips is e-mail niet dood, maar springlevend. En kan het nog best een tijd vooruit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan